DSCF3738Kan I huske, da jeg  for noget tid tilbage påbegyndte en række indlæg om skabertrang? Ellers kan I læse de tidligere indlæg her. Her er næste i rækken om det fine og fede butikskoncept WU15. Den dag jeg besøgte Christina Desiree Peterson og Melanie Engelkes Pedersen var de igang med at gøre butikken klar til åbning, og der stod kasser og byggematerialer alle vegne.

Christina og Melanie mødtes i december 2014 til et pop-up arrangement, og allerede d. 1. marts 2015 slår de dørene op til deres fælles projekt, butikskonceptet WU15, der samler designs fra 18 forskellige designer og kunsthåndværkere.

Manglen på et penalhus fik Christina til at starte eget designmærke. Efterspørgslen på hendes designs var så stor, at hun efter kun 4 måneder på TEKO valgte at springe ud som iværksætter. Melanie designer limited edition plakater ved siden af sit studie på Oplevelsesøkonomi på Aarhus Universitet.

Udover at være drevet af en skabertrang, så er de begge også drevet af at mange kreative, kunsthåndværkere og designere er arbejdsløse eller ender med ganske andre jobs end, hvad deres uddannelse reelt retter dem imod. Dette drev dem begge til at udvikle koncept, som ikke kun kunne styrke deres egne virksomheder, men også give kompetencer og udvikling til andre kreative.

DSCF3721

DSCF3723

DSCF3726

Hvad er WU15?
Melanie: Det er et kreativt sparringsrum, hvor vi holder interne arrangementer, såsom network events, workshops hvor man udvikler på hinandens ideer eller designs. Meningen er at designerne som er tilknyttet WU15 skal bruge hinanden – flere kreative hoveder er bedre end ét, jo.

Christina: Vi er en butik, som stiller en eksponeringskanal til rådighed for en masse små og mindre designere, som ellers normalt ikke vil være at finde i butikkerne. Ved at give dem en eksponeringskanal, hjælpe dem med vores erfaringer og give mulighed for sparring fra de andre designere, vil vi gerne være med til at trække dem op fra hobbyplan til et professionelt plan.

Hvad betyder WU15?
Melanie: Vi hedder WU15, hvor WU står for “With Us”, fordi vi gerne vil beskrive, at de enten kan vækste med os eller tage springet med os. Hvordan ændrer man fokus fra blot at være produktmager til at tænke bredere, eksempelvis i samarbejder i forskellige sammenhænge. Hvordan kan man udvide ens arbejdsperspektiv? WU15 skal være en booster for up-coming designere.

Christina: Vi vil være springbrættet for designerne.

Melanie: Man skal holde op med at se hinanden som konkurrenter. Vi har så mange udbydere på markedet i dag og i kølvandet på den økonomiske krise, kan man godt se, at forbrugerne er blevet mere kritiske – de er mere tilbageholdende. Så er det bedre, at vi ser hinanden som co-workers fremfor konkurrenter, der konkurrerer om et lille segment.

Hvad er jeres inspiration?
Christina: Det har altid været svært at placere mig selv som iværksætter. Hvad er der egentlig af muligheder og hvor kan man søge hen? Jeg manglede det her selv. En butik jeg kunne sælge mine varer i, og hvor jeg kunne få sparring og rådgivning tilpasset mig selv.

Melanie: Det her ved at dvæle ved nogle problemer og så forsøge at løse dem. At se, hvor svært det kan være for kreative iværksættere at få job, at slå igennem og få anerkendelse for, at det er mere end bare en hobbybeskæftigelse. Og så er hele det deleøkonomiske og cirkulære aspekt, hvor man kan se fordele ved at bruge hinanden jo også fedt. Vi tror på, at ved at være sammen i et fysisk fællesskab, så bruger man hinanden, og man kan se, at man får noget igen.

Fortæl lidt om butikken og de varer, man vil kunne få her:
Melanie: Rent æstetisk vil vi gerne holde det rent, råt og minimalistisk, og vi vil gerne skabe et rent lærred for de mange designere. At vi fandt et lokale til den rigtige pris på den rigtige lokation er jo bare fedt. Vi synes selv, vi passer godt ind her væk fra strøget og med nogle gode naboer som S’Vinbar, Cafe Gemmestedet…

Christina: Ja, og Garments ved siden af. Fælles for alle er, at de er specielle, og sælger varer som er udvalgte med omtanke. Det er en bestemt stil. Vi kan komplementere hinanden godt, og vi tror, at der gode muligheder for samarbejde fremover.

Melanie: Vi har allerede tænkt over en masse fede arrangementer, som kunne finde sted til sommer, haha.

Christina: Når man er sådan en lille butik, kan man jo selv bestemme, og vi kan lave nogle lidt specielle arrangementer, som kan differentiere os fra andre. Altså vi skal jo hjælpe de her designere med at komme frem og blive eksponeret. Det er jo også nogle niche-produkter, vi repræsenterer, så på den måde er der en sammenhæng.

Melanie: Tanken om at vores designere rent faktisk har siddet ved maskinen er jo en fed historie. Det er også et incitament for kunderne. Her ved man ligesom, at her kan man få up-coming design.

Christina: Vi finder jo mange af designerne på markeder som Finders Keepers, Trendsales og andre steder, og vi skal jo løbende holde øje med og finde de nye designere. Det er en modpæl til det etablerede marked med store mærker, hvor alt er masseproduceret. Vi repræsenterer håndværket og den lille designer.

WU15 holder åbningsreception søndag d. 1. marts kl. 13 – 16, og der er goodiebags til de 30 første kunder. Læs mere om dét her.

Besøg WU15 online hér på deres facebookside. Senere kommer deres online webshop, hvor kan man se alle 18 designere, som er en del af WU15. Der bliver løbende knyttet flere designere til.  

WU15
Klostergade 68

8000 Aarhus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *